:: thaliaverkade.nl

Waarom elektrisch rijden (met minder auto’s) de toekomst is

De eerste helft van 2017 schreef ik voor De Correspondent over batterijen en elektrische auto’s. De wereld wordt elke dag afhankelijker van hernieuwbare energie en daarmee van batterijen om die energie in op te slaan.

Wat ik me afvroeg: kan die batterij een toekomstbestendig alternatief worden voor benzine?

Conclusie: de lithium-ionbatterij is niet perfect (denk aan de schandalen rond de grondstoffenwinning) maar maakt elektrificatie van mobiele apparaten en vevoermiddelen mogelijk. En dat maakt het mogelijk om op groene energie te rijden. In tegenstelling tot olie zijn batterijen uitstekend te recyclen: meer dan 95 procent van alle kobalt, koper en nikkel erin kan nu al worden teruggewonnen, en verdere innovatie van recyclingtechnologie en van de batterij is mogelijk.

Op deze manier zal de CO2-uitstoot van een elektrische auto gestaag richting nul gaan. Een diesel- of benzine-auto heeft die toekomst eenvoudigweg niet. En rondom de wining van olie heb je ook grove sociale en milieuschandalen (denk aan lekkende olietankers en corruptie).

Hier vind je het overzicht van alle verhalen die ik maakte om tot bovenstaande conclusie te komen.

Tegelijkertijd zullen we ook met veel minder auto’s moeten gaan rijden – al was het maar omdat steeds meer mensen in steden (gaan) wonen en de auto daar eenvoudigweg niet past. Voor meer daarover: lees mijn slotverhaal uit project Fiets vs. File.